My First Baby

Assalamualaikum
Hello People !

Dahhh datangg balik dahh aku. Alhamdulillah mood sekarangg beransur pulih ! Terima kaseh kepada kak iera
sebab sanggup dengar masalah aku nehh haaa :) Thanks kakk ILoveYouuu <3 Muahh kiri , Muahh kanann , Muahhmuahh xD. Ohhh , lupa nak cakap , ada perkhabaran baru tauu --' .  Sekarangg akuu dahh bergelar mama :) Siapa Abah kepada anak aku aku punn tak suree. Eheeee , comel ja anak aku nehh. Macam aku lahhh kann. Nakk tengokk takk , photo anak akuu yangg tersayangg . Muahhh sini muahhhhhhhhhh :DD *banyak sangat muahhh nya








Jyeahhhhhh that wass my baby :) Takde ahhh derr~ Citernya macam ini , petang semalam lepas hati semakin semak-semak sedih-sedih , aku plann nak try buat kek. Ini cake cokelat. Basah?Moist cake? Im not suree bout that people. Soo , aku beli ja tepung yang dahh siap digaul sebati sama koko segala. Malas kott nak bancuh-bancuh. Aku kalau buat kerja memang lambat , kelepet kelepot bagai , 1jam pun belum tentu siapp. Yessss , aku agak LEMBAB--'. Dann ohhh , siapp jugakk cake tuhh.Memang lahh tak lawa kan , first time buat hehe.  Actually , aku bukan buat sorang-sorang semuanya. Bonda pun ada tolong siket-siket. Siket ja , macam sukatan tuh. Aku kalau bab-bab kira neh memang lambat. Ape nakk buat , tak dapat kelebihan dekat situ. Hikhikhik. Andd diaa punyaa topping tuhh aku buat sendiri. Sebabnya , time tuh my parents went out for a kenduri kahwin. Terkapai-kapai aku buat benda alah tuh. Nak ngarapkan abang aku tuh asek ber-FB ja memanjang. Well , im the perfect one *riakk gilaa :D . Sementara mood aku baik lahh kan , aku nak bagi korangg diaa punya resepi. Ihsan myresepi.com
sudahh ready? Ayuhh mulaaaa !



Bahan-bahan ( saiz 20 cm )

  • 2 biji telur
  • 1 cawan minyak masak
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 cawan gula perang
  • Bahan A
  • 1 sudu kecil vanila
  • 1 1/2 cawan susu segar perisa coklat
  • 1/2 cawan air campur dgn 2 sudu kecil nescafe
  • Bahan B
  • 2 sudu kecil sodium bicarbonate
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 2 cawan tepung gandum
  • ============================== 
  • ** Topping **
  • 1/2 cawan koko van hauten
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 1 sudu besar minyak masak 

Cara-cara

  1. Pukul telur hingga kembang
  2. Masukkan gula dan pukul lagi
  3. Kemudian masukkan minyak masak
  4. Ayak semua bahan B dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam telur tadi berselang seli dengan bahan A. Gaul sehingga sebati.
  5. Bakar pada suhu 170 degree selama 1 jam atau sehingga masak
  6. Untuk toppingnya.. masukkan semua bahan-bahan ke dalam periuk, dengan api kecik panaskan sampai nampak dah ok...taruk je atas kek yg dah sejuk 
Yeahhhh semuaaa resepi nehh aku amek dekat web yang aku dahh sebut tadi. Nehh kalau yang kene pakai banyak bahan untuk dibancuh. Aku gunaa tepung D'ROSNI yang dahh siap dengan bahan-bahan yang diperlukan. Except the susu pekat and minyak masak. Dann ohh aku tak guna minyak masak tapi aku tukar dengan mantega. Guna mana yang senang :) Soo , kalau nak macam-macam lagi resepi yang sedap-sedap enak-enak rajin-rajin lahh pergi ke myresepi.com  macam-macam ado. Buat anak-anak dara sekalian diluar sana jum masuk dapur , biar mentua suka , suami pun bertambah sayanggggggggggggggggggggg auch auchh hehe :)


perkhabaran : Aku malas gilakk nak pergi sekolah esok. Nak ponteng ke idokk? Haihh--''
                    : Aku dahhh adaa fanpage lalalalala :) Saja ja buatt carik pengalaman nak jadi popular. Hahahahaha gedik pulakk. Senang-senang pergi lahhh LIKE page INI 

LosofCHENTA
xoxo
Azuree

Popular posts from this blog

USM Interview Session

Congrats my man!

2019 and I finally graduated!