USM Interview Session

Assalamualaikum (:

Hi i'm back. Hihi. So hari ni nak cerita pengalaman kena interview untuk pertama kalinya. Lagi satu terpanggil untuk cerita perihal ni sebab nak memudahkan sesiapa yang nak kena interview dekat USM, kos seni halus ( product design ). So, lets get stardeyddddd!


Sebenarnyalah, aku nak cerita pasal interview ni bukan nak meriak like '' WEH AKU DAPAT INTOBIYU '' bukan. Tapi terpanggil as i've my own difficulity to find some article or even thought about people who came for this interview especially this course. Serious, masa dapat semakan temuduga tu, aku memang nak google lah apa yang berkaitan. Tapi takde benda yang membantu langsung! Semua takde. Dah lah info pasal product design tak banyak. Masa tu tak takut jugak sebab takut tak dapat jawab apa-apa. Lagi pulak percayalah sampai ke hari ini aku masih takde gambaran yang jelas pasal course ni. Kakakakakaka~ k hambar.

So, 11hb hari tu petang aku tolak lah balik kampung kat seremban. Kira macam dekat lah sikit dengan KL. Aku memang tak prepare apa-apa sangat untuk interview. Sebab aku tak tahu nak telaah apa. Behari-hari sebelum tu adelah aku google '' apa itu reka bentuk produk '' '' reka bentuk produk '' '' kos reka bentuk produk '' '' kos reka bentuk produk usm '' '' product design '' '' hati perempuan '' eh semualah. Tapi yang kena '' indsutrial design '' '' reka bentuk industri '' masa tu memang dah give up je. Last-last aku tertype '' portfolio temuduga usm '' barulah banyak blogger yang cerita pengalaman diorang pergi interview esp kos seni nih. Banyak jugak pengalaman aku kutip. Semuanya seram. Wkwkwkw. Lepas tu dah fikir '' eotokke, nak buatpe nihhhh '' lelame be like '' tawakkal jela '' . Malam 11hb tu aku patut tidur awal tapi tak boleh! Pusing kanan pusing kiri last-last tidur pukul 12 bangun pukul 3 pagi. Nasib sempat lajakkan tapi lajak sangatlah sebab nak gerak pukul 5. kehkeh. Haaa pastu pepagi siap mandi semua. Makan subuh kat rnr seremban. Sampai Wisma Sejarah tu pukul 6:40 pagi k. Ade lagi 2 jam centu. Aku ingatkan kitorang lah yang awal, rupanya ada family yang dari tempat diorang pukul 12 malam sampai KL 4 pagi.

Sesampai tu, duduk lah melangut sebab awal gile. Tapi adalah budak-budak chinese sampai awal. Semangat gile. Masa tu aku ada 3 orang je melayu. Memang awal lah. Aku ni introvert wakakakakakaka so aku memang tak borak senyum je. Sampailah makcik yang betolak dari BP pukul 12 tu tegur. Tapi aku hung up je conversation sebab tak tau nak borakpe. Makin nak pukul 8 makin ramailah orang. Lepas kaunter bukak beratur isi nama. Aku tengok kat borang tu, kos aku tak ramai pun melayu. Aku pun macam amende nih wehhh tapi tak tahu lah selepas tu. Lagi pun kebanyakkan calon yang hadir, diorang dapat LEBIH DARI SATU KOS. Aku ni memang dapat SATU KOS je. Ada sorang kakak tu, dapat 4 KOS SENI HALUS UNTUK INTERVIEW. Aku macam woaaaaa sempatlah joking around '' eyyy ni mesti awak dapat 4 flat '' kak ain namanya. Haaaa lepas daftar naik lift kitorang dia suruh masuk bilik. Melukis. Aku masa tu tak tahu pape so masuk je dah amik seat terus nampak objek lukisan. Masa tu nak ubah angle dah tak boleh orang dah duduk. Masa lukis tu 20 mins jea weh. Biasanya kitorang lukis 3 jam takpun 1 jam. Nasib baik Dr ke Prof tu cakap '' kami tak nak tengok awak siap semuanya tapi hasil awak '' So, objek yang dia bagi ada tiga. PASU BUNGA MEDIUM SIZE, KON JALAN, BOTOL AIR. Aku gigihlah lukis. Sambil melukis tu sambil menjeling aku kat meja lain tengok diorang buat apa. Aku tengok aku punya buruk gile. Tapi masa melukis tu aku dah teringat cikgu psv aku. Ingat apa yang dia ajar. Tapi aku keluar ujian melukis tu awal gak. Sebab aku tak nak tunggu lama-lama. Padahal ujian lisan lagi lah takut tapi gagah jugak. Dalam otak dalam hati aku dah tanam '' cepat siap cepat balik. Ada rezeki adelah takde takpe. Tuhan dah atur yang baik-baik saja! '' desis hatiku. Hekhek. Naik lift atas dengan ada urusetia tu. Lepas tu duduk lah melangut langut. Masa duduk tu mulut memang tak henti-henti berzikir. Baca ayat kursi semua sebab takut. Rasa nebes tu memang mental lah. Nasib baik ada sorang kakak Ain duduk sebelah aku. Beborak sikit sampailah nama aku disebut then masuk bilik.

The bilik was quite big and pretty. Tenang jelah centu. Aku masuk dengan budak new media. so panel dia ada dua lah since it's two course. Sebenarnyalah kan, kau tak tahu bi pun tak apa. Sebab masa introduction kitorang berempat bi semua kelaut. So tak payah segan semua since english isn't our native language tapi kenalah belajar. Apa yang penting untuk kos product design

'' YOU SHOULD KNOW WHAT'S PRODUCT ''
' WHAT'S PRODUCT DESIGN ''

Yang lain tu biasalah soalan kenapa ambil kos ni, kenapa mereka perlu pilih kita, apa kelebihan kita. Aku ni cepat gugup lagi pun tak pernah kena intervew. Apa aku buat ialah ambil perhatian untuk semua sesi walaupun orang tu kos dan soalan orang lain sebab dikira tak beradab jugak kan kalau kau buat hal kau tapi kau in people discussion. Atleast, give a smile or listen to others. Tu tunjukkan macam kita interested. Tapi biasanya kita akan interested lah since kita dalam bilik tu. So far alhamdulillah okay je. Cuma aku jelah tah pape jawab. Lagi selamba aku cakap aku tak tahu apa itu product :'( wkwkwe. Sebab tu aku tak mengharap sangat sebab aku tau i didn't do my best. Tapi takpelah, rezeki Tuhan bagi. Atur dari Tuhan itu tak pernah negative. Yang pasti kau kena positive (:

Lagi satu kalau tak tahu tak payah kelentong panel. Diorang tu semua pangkat Dr, Prof, Pensyarah Kanan. Bagi tahu jea '' maaf sekian sekian saya kurang pasti ''  memanglah tak digalakkan jujur tapi paham-pahamlah menipu ni mana elok. Kakakakakaka. Yampun baiknya aku. So, hopefully sesiapa yang dapat course ni boleh lah study pape yang patut. Dapat ke tak semua rezeki. Tuhan dah bagi. Tak dapat takpe, ada yang lagi baik. Ayat ni sambil sedapkan hati sendiri sebenarnya



Sebenarnya nak creditkan arigatou sesangat dekat mereka yang bantu aku tenangkan aku cakap '' takpe rileks biasa jea interview ni. Especially, Soleha. Sebab dia ada kehulu hilir dengan aku dekat sekolah turun naik ofis. Kasi tau keadaan wisma tu macamne. Orang-orang camne. Hehehe. And, yang lain-lain. YOU KNOW WHO YOU ARE, AREN'T YOU? (:



BONUS // BIGBANG-LOSER (:

Popular posts from this blog

Congrats my man!

2019 and I finally graduated!